Välkommen till Härnösands stiftsgrupp!


Pilgrimskrans

 

Rubrik

 

Låt Gud lysa mot dig

 

Jag såg ett inlägg på Instagram av en kille som nyligen har flyttat till Sverige, han hade uppmärksammat ett märkligt fenomen. 
Att i marsapril blir svenskarna såsom lemurer som ställer sig med ansiktet mot solen, helt uppfyllda av att solen lyser. 
Jag kände igen mig i hans beskrivning för hur jag själv vänder upp mitt ansikte mot värmen och ljuset när det fortfarande är kyligt i luften. I ett trotsigt försök att få in värme och ljus i kroppen efter månader av mörker. 

I välsignelsen från 4 Mosebok så läser vi att Gud låter sitt ansikte lysa mot oss och vänder sitt ansikte till oss, för att visa nåd och ge oss fred. När jag står med solen i ansiktet, så tänker jag att detta är såsom att se Gud ansikte mot ansikte och hur Guds kärlek och fred värmer mig ända in i märg och ben.

Vända mot solen och mot Gud 

För mig har Kvinnor i Svenska kyrkan i Härnösands stift inneburit att när vi har träffats tillsammans 
så har det varit som att vi gemensamt vänt oss mot solen och mot Gud, och vi har kunnat ge 
varandra av vänskap och glädje som har värmt länge efteråt. Jag önskar att du låter Guds 
ljus och kärlek fortsätta att värma dig, och jag kommer alltid att komma ihåg de stunder, när vi värmde varandra. 

Gud välsignar dig och beskyddar dig
Gud låter sitt ansikte lysa mot dig och visar dig nåd
Gud vänder sitt ansikte till dig och ger dig fred 
I Skaparens, Befriarens och Livgiverskans namn
Amen

Catharina Larsson

Läs mer i Kalkbladet >>

I nya Kalkbladet kan Du läsa om

Låt Gud lysa mot dig 1
Kära medlemmar 2
Jag for till Våreld 8-10 maj på Flämslätt 3
Härnösands stift ett Pilgrimsstift 6
Fotominnen från våra pilgrimsvandringar 10
Saga och verklighet 11
Bästa Kalkbladet-läsare 13
Kontaktannons Arbetsgrupp Fred och Miljö 13
Minnen från Arådalen 17

 

Mellanrum

Kära Medlemmar!

Lördagen den 25 april 2026 var det årsmöte i Härnösand för 
Kvinnor i Svenska kyrkan, Härnösands stiftsgrupp. 

Vi var ett antal medlemmar som samlades, först blev det guidning i domkyrkan, 
därefter lyssnade vi på orgelmusik och sedan promenerade vi till Engströms Food & Deli för lunch och årsmöte. 

Årsmötet beslutade att lägga ned vår stiftsförening eftersom vi trots stor ansträngning 
inte lyckats rekrytera tillräckligt många styrelseledamöter för att bli en behörig styrelse. 

Det krävs två årsmöten för att kunna lägga ned föreningen, därför kallar vi till ett 
extra årsmöte digitalt torsdagen den 22 oktober 2026 kl. 19.00
Information om anmälan kommer i höst. 

Fortsätt som medlem i föreningen 

Fortsätt gärna vara medlem i Kvinnor i Svenska kyrkan! Vår förening är en riksförening. Som medlem får du Kvinnoglöd och vi som är kontaktpersoner för Härnösands stift kommer att förmedla ytterligare information från föreningen. 
Så här kommer ett sista Kalkblad från vår förening. 

Tack Margareta Hector för att du genom åren sammanställt och gjort layout till så många, fina Kalkblad åt oss! 
För styrelsen
Berit Larsson 
ordförande

Styvmorsviol

 

 Mellanrum  

Jag for till Våreld 8-10 maj 2026 på Flämslätt 

Tågresan mellan Sundsvall och Flämslätt utanför Skövde tar ganska precis en hel dag. 
Och jag gjorde den med stor förväntan på att få njuta nygrönskan i naturen och 
ett fantastiskt program på KviSk:s vårkonferens Våreld. 
I år arrangerat av Skara stiftsförening på allra bästa sätt och med ett genuint värdskap.

 Konferensens tema var Att leva i fred och försoning och vi var cirka 50 anmälda. Jag säger stort tack för bästa programmet i härlig miljö och det fina värdskapet! Och fin gemenskap, gudstjänstgemenskap, intressanta samtal och härlig musik blev det där lilla extra som gör att det känns varmt och fint i själ och hjärta, att vara medlem i Kvinnor i Svenska kyrkan. Det kändes inspirerande att resa hem till Sundsvall på söndagen med nya insikter och planer i bagaget. 

Tid för annat 

Passade på att ägna tid på tåget på ditresan åt både det ena och det andra. 
Tex lyssnade på Sara Parkmans nya härliga musikverk Aster, atlas. 
Sydde i ett par knappar i kappan. Deltog i ett Sensus-webbinarium. 
Så lyxigt att få vara delaktig i ett intressant samtal med 145 andra och tåget bara gick och gick till Flämslätt.
Rekommenderar att gå in på https://www.vimasteprata.org/ för att ta del av material 
och inspelade webbinarier om demokratisering inom folkbildningen. 

Höjdpunkter på Våreld 

Biskop UlricaBoksläpp ”Kvinna och biskop” presenterades av biskop Ulrica Fritzson. 
Arrangör: Forum för prästvigda kvinnor. 

Jag tänker att det är viktigt att dokumentera en positiv utveckling av jämställdhet 
inom kyrkan. Det blev också ett spännande samtal om biskopens erfarenheter 
av att blivande präster vill tala med biskopen om det kvinnoprästmotstånd som de möter. Det överraskade mig att kvinnoprästmotstånd fortfarande är en fråga eller är det en fråga som varit borta och kommit tillbaka när jämställdheten backar i samhället?  

Föredrag 

”Att försonas för att leva” med biskop Ulrica och 
sedan Britt-Marie Hjertén, präst i Skara och Ingela Tidqvist Karlén
diakon i Lidköping. 
Vi fick ta del av konkreta exempel och metoder för att hjälpa 
människor i deras arbete för att försonas med sina liv, livsval och handlingar. 

 

Sveriges första biskopskyrka, Husaby kyrka 

Vi besökte den praktfulla medeltidskyrkan och ruinerna efter biskop Brynolf Gerlakssons borg. 
Kyrkan ingår också i svensk kulturkanon. Husaby kyrka med sitt mäktiga trippeltorn från 
1000-talet är Sveriges första biskopskyrka och är idag en av vårt lands äldsta byggnader. 
Här finns också Sankt Sigfrids källa, enligt traditionen den källa där Olof Skötkonung döptes 
i början på 1000-talet. Det är en fantastiskt fin och miljövänlig utformning av kyrkans kringområde. 
Mycket intressant och kunnig guidning av en arkeolog och en kantor i kyrkan. 

Lunchen intogs på ett annat populärt besöksmål i bygden, Kinnekulle. 
Så kul för mig att äntligen komma dit. Jag minns så tydligt att jag lärde 
mig i skolan om Kinnekulle och alla dess speciella jordarter, när jag var ungefär tio år. 
 

Internationellt samarbete viktigt 

Samtal ”Relation – vägen till Guds fred”. 
Vi samtalade bland annat om stiftgruppernas internationella kontakter och om nätverk kvinnor emellan. 
Gudrun Norrfjärd, internationell sekreterare i Skara stift inledde med en översikt om vad och 
varför kyrkan samverkar internationellt. 
ACT är en väg in i kyrkans solidariska internationella arbete, det är samtidigt ett arbete för att skapa klimaträttvisa. 
Vi får också några konkreta exempel på internationellt samarbete i ett par stiftsgrupper. 
Så viktigt att vi medverkar i att skapa ett värdigt liv för alla. 

Uppföljning av årsmötets beslut om Kommunikation respektive Fred. 

Kristina Gustafsson-Bonnier i styrelsen visade upp hemsidan och gav oss inspiration att medverka på den och på Facebook. Ordförande Bulle Davidsson redovisade våra samverkansorganisationer och jag själv hade nöjet att få ge förhandsinformation om en kontaktannons som kommer inom kort, för medverkan i en fast arbetsgrupp gällande föreningens fredsarbete. Så härligt att uppleva att föreningens genomförda projektarbete leder fram till en hållbar organisation för konkret arbete inom fred och klimat. 

Jämställdhetsarbete på olika nivåer 

Information och samtal om jämställdhetsarbetet. 
Punkten Sveriges kvinnoorganisationer (SKO) och de nationella jämställdhetsmålen 
liksom FN:s arbete med jämställdhet blev en fullträff som avslut, innan gudstjänsten på söndagen. 

Inger-Lise Olsen i styrelsen och ledamot i SKO:s styrelse gjorde en sammanfattande 
genomgång och vi fick en översikt av jämställdhetsarbetet som även KviSk är medverkande i. 
Intressant att kyrkan just nu arbetar med att ta fram en övergripande jämställdhetsstrategi 
inklusive en verktygslåda för genomförandet. 

Kvinnokonventionen behöver bli mer känd och använd. 
Vi hade ett intressant gruppsamtal om vilka viktiga frågeställningar vi ska 
uppmärksamma i vårt eget jämställdhetsarbete framåt. 

Text och foto: 
Marianne Staaf Gälldin

Mellanrum
 

Härnösands Stift ett Pilgrimsstift

Jag (Margareta Wänglund) har vid några tillfällen under åren skrivit 
texter i Kalkbladet om Pilgrimsvandringar som jag har gjort tillsammans 
med andra KviSk-medlemmar samt även vandringar på egen hand. 
Denna gång tänker jag skriva om Härnösands stift som Pilgrimsstift, 
tankar om vad som är på gång inom stiftet.
  

Pilgrimssymbol


Härnösands stift jobbar aktivt för att stärka stiftet som ett Pilgrimsstift. 
Stiftets aktiva Pilgrimsstrategi sträcker sig fram till jubileumsåret 2030, 
när det är 1000 år sedan St Olavs dödsdag. Jubileumsåret kommer att 
firas stort i Trondheim men även på många andra ställen och förmodligen längs efter St Olavsleden i Sverige. 

Bakgrunden till att stiftets profil som Pilgrimsstift är bland annat att det 
inom stiftet går ett flertal pilgrimsleder, de främsta är Sankt Olavsleden, 
Jämt-Norgeleden, Rombo- och Kårböleleden. Dessa leder knyter ihop många församlingar inom stiftet. 
Det finns också en nära koppling till Sankt Olavs-traditionen genom medeltidskyrkorna 
och läget mellan Nidaros biskopsdöme i Norge och Lappo stift i Finland med deras Sankt Olavstraditioner.

Ett ökat intresse märks 

Det är en ökad trend med pilgrimsvandring inom Sverige och hela världen 
och det innebär att många söker sig till pilgrimsvandring och till någon av lederna inom stiftet. 
På stiftets hemsida finns en speciell flik för ”Pilgrim” där olika Pilgrimsarrangemang/ aktiviteter 
redovisas kontinuerligt.
Där finns också de större pilgrimslederna inom stiftet redovisade. 
Aktuellt på sidan är nu församlingarnas olika pilgrimsvandringar under sommaren/hösten.

Läs mer om Pilgrimslederna i Kalkbladet! 

Collage Pilgrimsvandringar

 Mellanrum

Bästa Kalkbladet-läsare 

Detta Kalkblad är det sista som KviSk i Härnösands stift ger ut. 
Informationen kommer i fortsättningen att nå ut till medlemmarna via andra kanaler. 
Det har varit ett stimulerande och spännande arbete att, under dryga tjugo år, 
sammanställa och layouta Kalkbladet. 

Är så tacksam för alla duktiga, kreativa kvinnor jag mött. 

Kram och tusen tack! 
Margareta Hector
 

Även ett ord från webmaster:


Varje kvartal har jag sett fram emot att få ett nytt Kalkblad från Margareta, de har
varit innehållsrika och fyllda av tankar, referat, bilder och mycket annat.
Sammanställt av Margareta på ett vackert och innehållsrikt sätt.

Jag vet att jag kommer att sakna Kalkbladet - hoppas att det har möjlighet att återuppstå inom en snar framtid!

Ann-Britt Magnusson

Mellanrum

Mellanrum